טיול בצפון – נחל סער ומפל סער

טיול נפלא בנחל סער ומפל סער

   סוג הטיול:  רגלי                       אזור הטיול: רמת הגולן                      עונה לטייל: אביב,סתיו,חורף

דרגת קושי:  בינוני                         מתאים לילדים?  בינוני            משך הטיול: כשעה

נחל סער הוא הגבול הגיאוגרפי בין החרמון לגולן. גדתו הצפונית פונה לחרמון – ארץ סלעי הגיר הלבנים והמדרונות התלולים, ואילו גדתו הדרומית פונה אל הגולן – ארץ רמות הבזלת השחורות. נחל סער משנה את פניו בעונות השנה, בחורף הוא זורם בשצף קצף ויוצר מפלים מרשימים, ואילו בקיץ הוא יבש וחרב לגמרי. אורך המסלול כ 3 ק"מ, דרגת קושי בינוני.

הכניסה ללא תשלום, המסלול אינו מעגלי ויש להשאיר רכב בנקודת הסיום במפל סער.

** בסוף המסלול יש שטח מוקשים ולכן יש להיצמד לשביל המסומן בלבד!

נחל סער הידוע גם בשמו הערבי "ואדי חשבה", זורם בצפון הגולן ונשפך אל נחל חרמון כ- 300 מטר מדרום לבניאס. מקור מי הנחל הוא בעין סער שליד מג'דל שמס. הוא מנקז את בקעת יעפורי ומעיינותיה, ממשיך לבריכת רם ופונה מערבה לכיוון הכפר מסעדה. נחל סער עובר בתפר הגיאולוגי שבין סלעי הגיר והדולומיט של מורדות החרמון לבין אבני הבזלת של הגולן, והוא נחשב לגבול הגיאוגרפי בין הגולן לחרמון. בערוץ הנחל שני מפלים גבוהים: מפל רסיסים הנמצא כקילומטר ממזרח לגשר הידידות בכביש לכיוון עין קיניה, ומפל סער הנמצא מערבית לגשר סער בכביש העולה לכיוון נווה אטי"ב.

נחל סער היה נחל איתן שמימיו זרמו כל השנה, אך מכיוון שלפני שנים רבות השתמשו תושבי הסביבה במי המעיינות של בקעת יעפורי, מי הנחל הידלדלו והם זורמים רק בעונת החורף. בשנות ה-80 התחילו לשאוב בחורף מים מהנחל כדי למלא את בריכת רם לצורכי השקיה ומאז עוצמת זרימת המים קטנה מאוד.

איך מגיעים?

מסלול הטיול מתחיל בגשר הידידות, סמוך לכביש הגישה לעין קיניה, ומסתיים בצומת נחל סער. נוסעים בכביש 99 מקרית שמונה מזרחה לעבר הגולן. חולפים על פני הכניסה לשמורת הבניאס, ולאחר נסיעה של כ-2 ק"מ מגיעים לצומת נחל סער. בנקודה זו משאירים את אחד הרכבים וממשיכים לתחילת המסלול על כביש 99. לאחר 3 ק"מ פונים שמאלה (צפונה), יורדים לכיוון עין קיניה, נוסעים כקילומטר אחד עד שמגיעים לרחבת החניה הסמוכה לגשר הידידות.

המסלול:

המסלול מתחיל בפאתי הכפר הדרוזי עין קיניה. השביל יורד לגדה הדרומית של נחל סער, בין עצי לבנה רפואי ועוזרר קוצני, ומגיע לשרידי טחנת קמח. האמה שהוליכה מים לראש ארובת הטחנה נותרה במצב טוב. לטחנה זו ארובה כפולה שהפעילה שני זוגות אבני ריחיים. מול כרם הזיתים, שנמצא בגדה הצפונית, מתכנס נחל סער לערוץ בזלת צר ובו שני מפלים קטנים, סמוכים זה לזה. השביל גבוה בכ-15 מטרים מהערוץ והוא משקיף על הנחל ממרומי גדה תלולה. במחשופי הסלע מתגלים משושי הבזלת שנוצרו בהתקררות הלבה שזרמה באזור. השביל מתרחק מעט מהערוץ, עובר בין מטעי עצים נשירים ונצמד לכביש המוביל למסעדה. בהמשך חוזר הכביש לערוץ הנחל לקטע קניוני מרהיב, היוצר פיתול בנחל. המים זורמים כאן בחורף בעוצמה רבה. השביל חוצה את הכביש המוליך לנווה אטי"ב (כביש 989) ומגיע למפל סער – נקודת הסיום של הטיול.

במרחק נגיעה

גשר הידידות – הגשר העובר מעל נחל סער בכביש הגישה לעין קניה מדרום. במלחמת ששת הימים נהרס הגשר על ידי הסורים בכדי למנוע מעבר של צה"ל. לאחר המלחמה, הורה שר הבטחון משה דיין, לשקם את הגשר כמחווה של רצון טוב כלפי הדרוזים הגרים בגולן, ומכאן קיבל הגשר את שמו. רק בתחילת שנות ה-90 נפרץ ונסלל כביש המחבר את עין קניה עם נווה אטי"ב.

ט.ל.ח

המלצות לטיולים בצפון

מפל סער