טיול בצפון – שמורת גמלא

טיול נפלא בשמורת גמלא

   סוג הטיול:  רגלי                       אזור הטיול:  רמת הגולן                     עונה לטייל: כל השנה

דרגת קושי:  קל                         מתאים לילדים?   כן                                        משך הטיול: חצי יום

שמורת גמלא נמצאת במרכז הגולן, כ- 20 ק"מ דרומית לקצרין, בסמוך לכביש 808. כ- 2 ק"מ צפונית לצומת דליות.בשמורה נמצאים: המפל האיתן הגבוה בארץ – 51 מטרים גובהו, עתיקות העיר גמלא, שדה דולמנים, מושבת הקינון הגדולה ביותר בארץ של נשרים ועוד.

מסלולי טיול בשמורת גמלא:

שביל מפלי הדליות

אורך השביל: 3.5 ק"מ (כ-4 שעות הלוך ושוב)

דרגת קושי: טיול משפחות, רובו במישור.

השביל מתחיל בחניון דליות, חוצה את הנחלים דליות ובזלת וממשיך לנקודת התצפית על מפל בזלת. לאחר הליכה על גדת נחל דליות, השביל חוצה את כביש האספלט ויורד לגמלא העתיקה (ההליכה בכביש זה אסורה!).

לקראת סיום הטיול נעבור באתר ההנצחה לחללי הגולן הממוקם בנקודת תצפית מרהיבה על גמלא העתיקה. נסיים את המסלול באזור מגרש החנייה, ממנו מומלץ לטייל במסלולים נוספים בשמורה.

בעונת האביב – פריחה מרהיבה לאורך המסלול כולו.

הכניסה למים אסורה!

המסלול מומלץ בעונת החורף והאביב בלבד.

שביל הדולמנים – למפל גמלא

אורך השביל: 1.5 ק"מ (כשעה וחצי הלוך ושוב)

דרגת קושי: טיול משפחות. מסלול מישורי, נוח להליכה.

השביל יוצא ממגרש החנייה צפונה, חוצה את שדה הדולמנים ולאחר כ- 1 ק"מ חוצה את נחל גמלא מעל המפל הגדול, מכאן ממשיך השביל כ- 400 מ' ומגיע למרפסת תצפית ממנה נראה את המפל במלוא הדרו, וכן מצוקי הקינון של הנשרים. ההחזרה לנקודת היציאה באותו המסלול.

הכניסה למים באזור חציית הנחל ובכלל – אסורה!

אין לעבור מעבר למצפור מפל גמלא מחשש להטרדת הנשרים.

אין להמשיך מעבר למצפור מפל גמלא, סכנה – שטח אש!

שביל הנשרים – מצפור גמלא, מצפור הנשרים ודיר קרוח

אורך השביל: כ-600 מטר במסלול מעגלי (כ- 30 דקות הליכה)

דרגת קושי: טיול משפחות. שביל בנוי ונוח להליכה.

השביל יוצר ממגרש החנייה מערבה, לאחר כ-200 מ' מגיעים למצפור גמלא ממנו ניתן לראות בבירור, על רקע של נוף מרהיב, את גבעת גמלא שצורת גמל לה ואת המגדל, החומה ובית הכנסת של העיר העתיקה גמלא הנמצאים במדרון הדרומי של הגבעה. (המעוניינים יוכלו להמשיך מכאן אל עבר העיר העתיקה – בשביל העתיק מסלול למטיבי לכת).

מכאן מוביל השביל אל מצפור הנשרים הצופה אל קניון נחל גמלא ומושבת הדורסים. בנקודת תצפית זו מוצבת מצלמת טלוויזיה ומסך תצפית, המאפשר למבקר "להציץ מקרוב" בנשרים ובפעילותם. מזרחית למרפסת, בצמוד לשביל, נמצא בית בד מהתקופה הביזנטית שבו נמצאים: מפרכה לריסוק זיתים ובסיס מכבש הסחיטה.

השביל ממשיך ונכנס אל איזור הכפר דיר קרוח. בכניסה לכפר נמצאת הכנסייה המרשימה מהתקופה הביזנטית. המסלול מסתיים במגרש החנייה.

באזור הכפר דיר קרוח, נמצא חניון יום מוצל – ובו שולחנות ומי שתייה.

-שימו לב! חלק ממסלול זה עובר מעל אתרי קינון – אנא, שמרו על השקט!

בשביל הקדום אל גמלא

אורך השביל: כקילומטר אחד (כשעתיים הלוך ושוב)

דרגת קושי: מיטיבי לכת. שביל תלול.

השביל יוצא ממגש החנייה מערבה, ומגיע כעבור כ- 200 מ' לנקודת התצפית על גבעת גמלא. מכאן מתפתל שביל קדום היורד בתלילות לעבר שרידי העיר שנחשפו בחפירות ארכיאולוגיות. לצד השביל לוחות מתכת עליהם חקוקים ציטוטים מספרו של יוסף בן מתתיהו, המתארים את המלחמה בגמלא.

לפני הכניסה לעיר, מוצבים דגמים של מכונות מלחמה, אשר שמשו את הצבא הרומי בעת המצור על העיר: הקטפולטה – מכונה לירי חצים והבליסטרה – מכונה לירי אבני בליסטראות.

הכניסה אל העיר היא באזור הפרצה המקורית שבחומה. עוברים דרך בתי העיר אל בית הכנסת המפורסם ומקווה הטהרה שבסמוך לו. משם ממשיך השביל אל רובע מגורים מהתקופה החשמונאית והמגדל העגול, הניצב בקצה העליון של החומה.

בצד המערבי של העיר: בית בד גדול ומפואר, בעל שני מתקני סחיטה ומקווה טהרה, איזור תעשיה ורובע מגורים מפואר.