טיול בצפון – זויתן תחתון ובריכת המשושים

טיול בצפון רמת הגולן- זויתן תחתון ובריכת המשושים

סוג הטיול:  רגלי                       אזור הטיול:  רמת הגולן                      עונה לטייל: כל השנה דרגת קושי:  קשה                    מתאים לילדים?  קשה                 משך הטיול: כיום

אחד הנחלים היפים והמגוונים בגולן. ערוץ נחל הזוויתן מתחתר בסלע הבזלת הקשה ויוצר קניון צר ומרשים. בקניון בריכות יפות וגדולות, מעוטרות במשושי בזלת מרהיבים, צמחייה עשירה, פריחה עונתית צבעונית ומפל אחד עוצר נשימה. הנחל זורם כל השנה ועובר בין סלעי הבזלת השחורים, מימיו קרירים מאוד ואין ספק שזהו אחד המסלולים הטובים (והרטובים) ביותר לימות הקיץ החמים.

הזוויתן הוא אחד מששת נחלי האיתן בשמורת יהודיה, שאוספים את מימיהם מעשרות מעיינות במרומי הגולן, זורמים ביובלים רדודים, מתחתרים בבזלת, יוצרים קניונים מרשימים ונופלים בעוז במפל מרשים – המקום האהוב על המטיילים. ממשיכים בירידה אל בקעת הבטחה ומשם לכנרת.

אורכו של נחל הזוויתן כ-19 ק"מ. מקור שמו הוא בתוואי הנחל המותאם לסדקים בבזלת וגורם לזרימת המים לשנות את כיוונה בזוויות חדות. המים הזורמים בנחל כל ימות השנה שופעים, כמובן, בכמות מרשימה יותר בחורף ובאביב, אך גם בקיץ נהנים בבית הגידול אצות, שרכים, דגים, סרטני נחלים וצמחים חובבי מים כמו הרדוף הנחלים, ערבה מחודדת, הדס, פטל קדוש ואחרים. קירות הנחל עשויים מבזלת. זרמי הלבה שהתקררו מהר יחסית, הביאו להיווצרותם של מצולעים בזלתיים, מחומשים או משושים, וצורות אלו נראות היטב בבריכות המים היפהפיות המצויות לאורך המסלול.

המסלול – זוויתן תחתון מעגלי (אחד מחמישה מסלולים אפשריים רק בזוויתן)

תחילת המסלול בתחנת המידע שבכניסה לחניון יהודיה.

מחניון יהודיה צועדים לכיוון דרום-מערב בשביל המסומן ירוק, עד שפת מצוק נחל זוויתן. בצומת פונים ימינה לסימון האדום, ממשיכים עד לסימון השחור, חוברים אליו ויורדים איתו בתלילות לנחל. ממשיכים במורד הנחל, חוצים בריכות ומגיעים לפיצול נוסף. ממשיכים עוד קצת דרומה עד לעין נטף – מעיין יפהפה שמימיו נוטפים מסלעי הבזלת שבמדרון הנחל. מכאן חוזרים חזרה עם השביל האדום, חוברים לירוק ומגיעים לחניון.

אורך המסלול כ 4.5 ק"מ ומתאים למטיבי לכת

שימו לב! הרחצה באחריות המתרחצים בלבד.

המסלול – זוויתן תחתון ובריכת המשושים (אחד מחמישה מסלולים אפשריים רק בזוויתן)

תחילת המסלול בתחנת המידע שבכניסה לחניון יהודיה.

מחניון יהודיה צועדים לכיוון דרום-מערב בשביל המסומן ירוק, עד שפת מצוק נחל זוויתן. בצומת פונים ימינה לסימון האדום, ממשיכים עד לסימון השחור, חוברים אליו ויורדים איתו בתלילות לנחל. ממשיכים במורד הנחל, חוצים ברכות ומגיעים לפיצול נוסף. ממשיכים עוד קצת דרומה עד לעין נטף – מעיין יפהפה שמימיו נוטפים מסלעי הבזלת שבמדרון הנחל. ממשיכים במורד הנחל עם הסימון האדום, לאחר כשלושת רבעי שעה של עלייה תלולה, ממשיכים עוד שעה במורד אל נחל משושים ואל ברכת המשושים. חוצים את נחל משושים, מעל גשר עץ, נחים על גדת הברכה היפהפייה ומטפסים לחניון ברכת המשושים בשביל המדרגות. אורך המסלול כ 6.5 ק"מ ומתאים למטיבי לכת.

בנוסף, ניתן לטייל בשמורת בריכת המשושים, הכניסה לאתר הרשות מהכביש העולה מצומת פארק הירדן לכיוון חד נס.

שימו לב! הרחצה באחריות המתרחצים בלבד.

מעניין לדעת ש…

עמודי הבזלת בברכת המשושים נוצרו תוך כדי התקררות זרמי לבה לאחר התפרצות געשית.

צורת המצולע מתקבלת כאשר חלקה החיצוני של הלבה מתקרר ומתכווץ, לעומת חלקה הפנימי שעודו לוהט ומוסיף לנוע. הבדלי הטמפרטורה בין החלק החיצוני והפנימי של הלבה גורמים לסידוק המעטה החיצוני שמתפתח ויוצר צורת מצולעים, לרוב צורת משושים.