שמן זית ארץ גשור

תהליך הפקת שמן הזית

בארץ גשור אימצנו כמה חידושים שמכתיבים סטנדרטים חדשים בכל הענף. ההתייחסות הבסיסית אל הזית הפכה להיות כמו ההתייחסות המכובדת שיש אל הענב. המכונה שמוסקת את הזיתים היא בוצרת,אותה מכונה שבוצרת את הענבים. בעקבות השינוי שתלנו את העצים בצורה יותר צפופה על מנת ליצור רצף שבו בוצרת יכולה לפעול בה בצורה יעילה. הכרם בגשור הוא בן 550 דונם – והוא הגדול ביותר בארץ שנוהג בשיטת הבוצרת הייחודית. השיטה הזאת יתרונה הוא משמעותי. זמן ההגעה לבית הבד מתקצר באופן משמעותי וגם העץ נשמר ופחות נפגע למסיק של השנה הבאה. אם במסיק ידני, מוסקים 80 – 100 פועלים ביום בין דונם לדונם וחצי. בשיטה יותר מתקדמת – 'המנערת' – מוסקים 10 פועלים 8 דונם ביום. בשיטת ה'בוצרת' – 3 פועלים בוצרים 30 דונם ביום. הבוצרת מאפשרת לנו למסוק כל זן וזן בדיוק בזמן המתאים, ללא פשרות של תהליך הבשלה מול יכולת מסיק.

תוך זמן קצר מרגע המסיק מגיעים הזיתים לבית הבד. זה הזמן להסביר למה חשובה המהירות בין זמן המסיק לזמן כבישת השמן. החמצן תורם אנרגיה לאנזימים שמפרקים את השמן. ככל שהזיתים נחשפים יותר לחמצן גוברים תהליכי החימצון שפוגעים באיכות השמן ובסגולות הבריאותיות שבו.

לאחר שהזיתים מגיעים אל בית הבד הם נשטפים מאבק ולכלוך. השטיפה מונעת מטעמי לוואי לפגוע בטעם השמן. הזיתים נשטפים פעמים במי ברז שאינם עוברים חימום.לאחר שטיפתם, הזיתים מגיעים נקיים ואופטימיים (ולא בצדק) אל המרסקת, אשר כשמה כן היא – מרסקת אותם לעיסה אחידה.לאחר הריסוק העיסה עוברת למערבל. העירבול הוא במהירות איטית לזמן של בין 45 דקות עד שעה, תלוי בזן. המטרה- שחרור השמן מתוך תאי שומן שנמצאים בעיסה.

בזמן הערבול – התאים סגורים לחלוטין ומצמצמים משמעותית את כניסת החמצן.כעבור 20 דקות במערבל – כבר רואים את השמן צף על העיסה.לאחר מכן השמן עובר למכונה נוספת ששמה – דיקנטר – צנטריפוגה שמסתובבת 3800 סיבובים בדקה. כאן מתבצעת חלוקה ל – 3 מרכיבים – שמן , מוצקים ששמם גפת ומים ששייכים לזית – 30%-20%.  עוד צנטריפוגה עדינה מופעלת ושמן זית נולד…

מעוניינים למידע נוסף כנסו: שמן זית ארץ גשור

קבלו כמה רעיונות אטרקציות באזור

שמן זית ארץ גשור

פייסבוק לצפון
פורטל התיירות לצפון